Agro-Alimentaire- Actualités

Agro-Alimentaire- Actualités : Vote sur les nouveaux aliments, encourager l’innovation alimentaire; Neurogastronomy, a culinary and scientific collaboration; Hydrosol announces FI Europe plans ; UK Moringa-based beauty drink overcomes horrible taste; Olive oil emerges in ice cream, and Black Pepper could be next; Black Licorice: trick or treat ?; Etiquetage nutritionnel, la grande distribution présente son code alternatif aux 5 couleurs; L’expression « Lait végétal » déclarée illégale par l’UE


Recherche et Innovations

« Vote Sur Les Nouveaux Aliments : Encourager L’innovation Alimentaire »- Parlement européen

20151027PHT99775_original« Avez-vous déjà entendu parler des graines de Chia ou de l’huile raffinée de graines de Buglossoides arvensis ? Considérés comme des « nouveaux aliments », ces produits ont fait l’objet d’un vote en plénière aujourd’hui. L’objectif est de simplifier les procédures d’autorisation pour encourager l’innovation alimentaire tout en respectant les normes de sécurité. Le texte, adopté par 359 votes contre 202 et 127 abstentions, doit maintenant être approuvé par les États membres.
Ces dernières années, de nombreux nouveaux produits et ingrédients sont apparus sur le marché. Pourtant, la législation autour des nouveaux aliments date de 1997 : une actualisation de ces règles permettrait donc de mieux refléter les avancées scientifiques et technologiques en la matière. (…) »
Source :
http://www.europarl.europa.eu/news/fr/news-room/content/20151023STO99022/html/Vote-sur-les-nouveaux-aliments-encourager-l’innovation-alimentaire

« Neurogastronomy: A Culinary And Scientific Collaboration »-Perfumer& Flavorist

dreamstime_l_532461942« It’s no secret the culinary industry is a major influence to flavor companies. When it comes to plating, a variety of factors affect taste perception, like color, smell and environmental surroundings. This developing field has the potential to shed new light on food-related illnesses, such as diabetes and obesity, as well as patients’ with a distorted sense of smell and taste due to Parkinson’s, Alzheimer’s, epilepsy and cancer. (..) »
Sources :
http://www.perfumerflavorist.com/flavor/research/Neurogastronomy-How-the-Brain–334659381.html
http://www.eater.com/2015/10/19/9553471/what-is-neurogastronomy

Ingredients

Actualités des entreprises

« Hydrosol Announces Fi Europe Plans »- Ingredients Network

Hydrosol-SIC-Food-2011_scale_xxl«At this year’s Food Ingredients Europe in Paris (December 1-3) stabilising systems provider Hydrosol will present what it describes as attractive new products that address international consumer trends. The focus is on all-in compounds for making vegan alternatives to meat and sausage products, cheese and mayonnaise. There are also new functional systems for whey desserts, sweet and savoury yogurt cubes as well as flavoured mild drinks and yogurt varieties with a high protein content. (…) »
Source :
http://ingredientsnetwork.com/hydrosol-announces-fi-europe-plans-news037663.html

Extraits de plantes

« UK Moringa-Based Beauty Drink Overcomes ‘Horrible’ Taste »- Nutra Ingredients

UK-Moringa-based-beauty-drink-overcomes-horrible-taste_strict_xxl« A herbal nutricosmetic drink is being launched in the UK utilising the amino acid-rich Himalyan herb, Moringa oleifeira, with the company involved saying it has overcome the ‘horrible’ taste of moringa. (…) »
Source :
http://www.nutraingredients.com/Manufacturers/UK-Moringa-based-beauty-drink-overcomes-horrible-taste

« Roquette Investit 40 Millions D’euros A Vic-Sur-Aisne »-Usine Nouvelle

000319628_5« Moyennant 40 millions d’euros, le groupe Roquette augmente la production de pois protéagineux sur son site de Vic-sur-Aisne (Aisne). Ce développement répond à la croissance de la demande mondiale pour les protéines. (…) »
Source :
http://www.usinenouvelle.com/article/roquette-investit-40-millions-d-euros-a-vic-sur-aisne.N359690

Arômes

« In Flavour: Olive Oil Emerges In Ice Cream, And Black Pepper Could Be Next »- Mintel

Ice Cream Recipes« Forget about clearing away the savory seasonings from your dinner table before dessert is served. Olive oil, sea salt and even black pepper are part of a popular ingredients trend in ice cream. The decadent combination of olive oil and ice cream emerged in retail brand offerings in 2015, gaining ground in foodservice and among bloggers for several years. Including olive oil in the recipe is said to provide texture benefits to ice cream, in that it adds an indulgently creamy – yet not oily – texture, while the flavour is said to add subtle grassy and nutty notes. While you’re most likely to find olive oil ice creams in restaurants and gelaterias in Italy, it has become a destination dessert at Otto’s Pizzeria in New York City and is also found in other restaurants across the US. Advocates of the combination even point to how olive oil is rich in naturally occurring antioxidants and fat-soluble vitamins such as vitamin E – although this is unlikely to bestow ice cream with a health halo. (…) »
Source :
http://is.gd/f8UWAs

Sécurité

« Black Licorice: Trick or Treat? «-FDA

CSk-_LqUsAEtDqp« As it turns out, you really can overdose on candy—or, more precisely, black licorice.Days before the biggest candy eating holiday of the year, the Food and Drug Administration (FDA) encourages moderation if you enjoy snacking on the old fashioned favorite.So, if you’re getting your stash ready for Halloween, here’s some advice from FDA:If you’re 40 or older, eating 2 ounces of black licorice a day for at least two weeks could land you in the hospital with an irregular heart rhythm or arrhythmia.
FDA experts say black licorice contains the compound glycyrrhizin, which is the sweetening compound derived from licorice root. Glycyrrhizin can cause potassium levels in the body to fall. When that happens, some people experience abnormal heart rhythms, as well as high blood pressure, edema (swelling), lethargy, and congestive heart failure. (…) »
Source :
http://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm277152.htm

Réglementations

Etiquetage

« Etiquetage Nutritionnel: La Grande Distribution Présente Son Code Alternatif Aux 5 Couleurs »- La Depeche

shutterstock-28-52827143605-original« La fédération représentant les principales enseignes de grande distribution a rendu public ce mercredi son Système d’étiquetage nutritionnel simplifié (SENS), présenté comme une alternative au code à 5 couleurs, qui paraît jusqu’ici avoir les faveurs du ministère de la Santé.La Fédération des entreprises du commerce et de la distribution (FCD), à laquelle appartiennent notamment les distributeurs Auchan, Carrefour, Casino, Système U, a présenté mardi soir au ministère de la Santé, l’algorithme de calcul de ce projet d’étiquetage, composé de quatre flèches de couleurs (du vert au violet) reposant sur la fréquence et la quantité de consommation recommandée, en fonction de la qualité nutritionnelle de chaque produit. (…) »
Sources :
http://www.ladepeche.fr/article/2015/10/28/2206211-etiquetage-nutritionnel-grande-distribution-presente-code-alternatif-5-couleurs.html
Autre article :
« Etiquetage Alimentaire : La Distribution Présente Son Alternative »-Les Echos
http://www.lesechos.fr/industrie-services/conso-distribution/021437401005-etiquetage-nutritionnel-la-distribution-presente-son-alternative-1170051.php

Dénominations

« L’Expression « Lait Végétal » Déclarée Illégale par l’UE » ! »- Lait végétal

lait-vegetal« L’UE se soumet au diktat du lobby du lait et déclare illégale l’expression « lait végétal ». On peut lire dans le texte de loi (EU) 1308/2013, Annexe VII Partie III :
La dénomination « lait » est réservée exclusivement au produit de la sécrétion mammaire normale, obtenu par une ou plusieurs traites, sans aucune addition ni soustraction. »
Une décision pour le moins surprenante, alors que dans de nombreux pays, on a le droit de parler de « lait de soja » ou de « lait d’amande » . Il faudra donc désormais recourir à des euphémismes du type « boisson à base de » soja ou d’amande. (…) »
Sources :
http://www.laitvegetal.fr/?p=776
Texte de Loi : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:347:0671:0854:FR:PDF

Publicités